Bakan Arslan, 2017 yılının ilk yarısını değerlendirdi

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Ramazan Bayramı dolayısıyla kamu olarak işlettikleri köprü ve otoyolların, 23 Haziran Cuma gününü 24 Haziran`a bağlayan gece yarısından, 28 Haziran Çarşamba sabah saat 07.00`a kadar ücretsiz olacağını açıkladı.
Tarih: 20/06/2017

Bakan Arslan, Ankara Kule Restoranda Ulaştırma Muhabirlerine düzenlenen iftar programında yaptığı konuşmada, ülkenin erişebilir ve ulaşılabilir olması adına geçmişten bugüne kadar bakanlığının, ülkeye ve ülke insanına hizmet etmeye çalıştığını ifade ederek, görev yapan herkesin amacının insana hizmet etmek olduğunu söyledi.

Son 14 yılda ülkenin erişebilir ve ulaşabilir olması adına sanayisinin, ekonomisinin, endüstrisinin gelişebilmesi adına, olmazsa olmazı olan ulaştırma altyapılarının geliştirmesi adına 347 milyar lira yatırım yaptıklarını ifade eden Arslan, halen 500'ü ana proje olmak üzere 3 bin 400 proje üzerinde çalışmaların devam ettiğini, 49 milyar liralık da kamu özel işbirliği çerçevesinde yatırım yapıldığını bildirdi.

Arslan, şu an devam eden projelerin özellikle bugünden sonra yapacakları harcamanın 227 milyar lira olduğunu dile getirerek, 51 milyar lira da kamu özel işbirliği çerçevesinde devam eden çalışmaların bulunduğunu kaydetti.

Bu sene Bakanlığın bağlı, ilgili ve ilişkili kuruluşların yatırım ödeneği tutarının 26 milyar 400 milyon lira olduğunu anlatan Arslan, 2017 yatırım programında olan 179 proje için 17 milyar 100 milyon lira bedel harcayarak bunları bitireceklerini söyledi.

Karayolu sektöründe bu yıl yatırım programında 11 milyar liralık ödeneğin bulunduğunu belirten Arslan, insanların ulaşımı ve erişimi için yaptıkları yolların hizmete girmesi için sene içinde ek ödenek alacaklarını kaydetti.

Karayollarında birinci hedeflerinin 840 kilometrelik bölünmüş yolu bitireceklerini dile getiren Arslan, 860 kilometrelik tek yol yapacaklarını, 2017'de 2 bin 17 kilometre bitümlü sıcak karışım yapacaklarını, 850 kilometrelik bitümlü sıcak karışım yollarda bakım, onarım ve yenileme çalışması, 12 bin 250 kilometrelik de sathi kaplama da yapım, onarım yapacaklarını anlattı.

Yap-İşlet-Devret (YİD) Modeli ile yaptıkları çalışmalar hakkında da bilgi veren Arslan, Ovit Tüneli'ni önümüzdeki yıl bitireceklerini, Türkiye'nin en uzun tüneli olan 14,5 kilometrelik Zigana Tüneli'nde gelecek yıl "Işık Göründü" töreni yapılacağını, bir sonraki sene de bitireceklerini bildirdi.

Arslan, hem raylı hem otomobil taşımasını içeren 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli'nin sondaj çalışmalarının bu yılsonunda tamamlanmasının planlandığını belirterek, tünelin yapım ihalesine ilişkin çalışmaların bu yılsonuna kadar bitirerek, YİD modeliyle ihalesini yapacaklarını söyledi.

Demiryolları sektöründe TCDD Genel Müdürlüğü ile Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğünün birlikte çalışma yaptıklarını ifade eden Arslan, demiryolu sektöründe 11,3 milyar liralık ödeneklerinin bulunduğunu söyledi.

Arslan, yüksek hızlı tren (YHT) ve hızlı tren çalışmaları hakkında da bilgi vererek, bin 213 kilometrelik YHT hattında TCDD Taşımacılık AŞ. tarafından işletmeciliğin devam ettiğini, 3 bin kilometre YHT ve hızlı tren hattında fiilen inşaat çalışmasının devam ettiğini kaydetti.

 

"Bakü-Kars-Tiflis hattı ağustos sonu eylül başı gibi açılacak"

 

Bakü-Kars-Tiflis Demiryolu Hattı'nda Türkiye olarak bayağı mesafe kat edildiğine dikkati çeken Arslan, "Haziran sonu temmuz başında tren işletebilir hale geliyoruz ancak Gürcistan tarafında sınırda heyelan oluştu. Dolayısıyla onların işleri 3 aylık uzadı. Ağustos sonu eylül başı gibi onlar orayı bitirdiğinde biz de tamamen bitirmiş ve dizel tren işletmeciliğini hazır hale gelmiş olacağız." diye konuştu.

İstanbul'da Gayrettepe'den başlayıp Yeni Havalimanı'na giden metro ihalesini yaptıklarını anımsatan Arslan, Yeni havalimanından Halkalı'ya uzanan ikinci kısmının da Yüksek Planlama Kurulundan (YPK) kararının çıktığını, yakında yapım ihalesine çıkacaklarını kaydetti.

Bakanlık olarak Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ile Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğünce havacılık sektöründe 1,3 milyar lira yatırım yapacaklarını bildiren Arslan, Karaman, Yozgat ve Bayburt ile Gümüşhane'ye hizmet edecek yeni havalimanlarının yapımı için ihale sürecini başlattıklarını, İzmir Alaçatı Havalimanı çalışmalarında son aşamaya geldiklerini söyledi.

Türksat 5A ve 5B uydularında yapım ihalelerine ilişkin süreçlerde son aşamaya geldiklerini dile getiren Arslan, milli ve yerli uydu 6A'nın çalışmalarına devam ettiklerini bildirdi.

 

"3 bin 515 tekne Türk bayrağına geçti"

 

Denizcilik sektöründe yapacakları çalışmaları anlatan Arslan, bu sektöre 720 milyon liralık yatırım yapacaklarını söyledi.

Türk sahipli yabancı bayraklı yatların Türk bayrağına geçmeleri için birçok düzenleme, muafiyet yaptıklarını anımsatan Arslan, "Bugün itibarıyla 3 bin 515 tekne Türk bayrağına geçti. Sene sonu hedefimiz 6 bindi. Yılın yarısına gelmeden 3 bin 515 teknenin Türk bayrağı çekmesi memnuniyetimizin ifadesi." değerlendirmesinde bulundu.

Arslan, haberleşme sektöründe Bakanlık olarak Evrensel Hizmet Fonu'nu kullanarak, özel sektörün erişemediği veya ekonomik görmediği için yatırım yapmadığı kırsaldaki birçok yere yatırım yaparak, insanların hizmetini yerine getirdiklerini, yaklaşık 2 milyar liralık yatırım yapmış olacaklarını dile getirdi.

Ulusal Kamu Entegre Veri Merkezi'nin fizibilite çalışmalarını önümüzdeki yılbaşında bitireceklerini anlatan Arslan, kurulacak Ulusal Kamu Entegre Veri Merkezini çok önemsediklerini kaydetti.

Siber Güvenlik Yasa Tasarısı'nın yasalaşma sürecini takip ettiklerini ifade eden Arslan, siber güvenlik tatbikatlarını Türkiye'de ve uluslararası arenada yapmaya devam ettiklerini bildirdi.

Arslan, 1 Nisan 2016'da hizmete giren 4,5G'de abone sayısının 54 milyona yükseldiğini dile getirerek, bunun üçte birinin 4,5G'yi aktif olarak kullandığını kaydetti.

Kırsal alana kamu olarak hizmet götürdükleri bin 799 yerleşim yerinde kurulan 2G ve 3G olarak giden hizmetin 4,5G'ye yükseltilmesi için yapılan çalışmaların önümüzdeki yıl tamamlanacağını anlatan Arslan, bin 472 yerleşim yerine de 4,5G hizmetinin götürülmesi için yapılan ihalenin tamamlandığını, buradaki çalışmaların da 2020 yılında tamamlanacağını belirtti.

Söz konusu yerlerde ULAK baz istasyonu kullanma zorunluluğu getirildiğini dile getiren Arslan, böylece yerli ve milli baz istasyonun kullanılacağını bildirdi.

E-Devlet kapısının 32 milyon kullanıcıya eriştiğine işaret eden Arslan, Ulusal Genişbant Stratejsi'ne ilişkin çalışmaların tamamlandığını ve YPK onayına sunulduğunu söyledi.

Arslan, PTT'nin yeni yapısıyla büyüdüğüne dikkati çekerek, Türkiye'nin her yerinde hizmet veren PTT'nin bin 500 yeni iş yeri açacağını ve 2 bin 500 personel alımı daha yapacağını sözlerine ekledi.

 

Bayramda köprü ve otoyollar ücretsiz olacak

 

Program sonunda gazetecilerin sorularını yanıtlayan Bakan Arslan, Ramazan Bayramı dolayısıyla kamu olarak işlettikleri köprü ve otoyolların, 23 Haziran Cuma gününü 24 Haziran'a bağlayan gece yarısından itibaren, 28 Haziran Çarşamba sabah saat 7.00'a kadar ücretsiz olacağını belirtirken, yap işlet devret modeliyle yaptırılan ve özel sektörün çalıştırdığı tünel, köprü ve otoyolların ücretsiz uygulama haricinde tutulacağını ifade etti.

Bakan Arslan, Avrasya Tüneli'nden geçişlerde uyarı sisteminin olmaması nedeniyle kesilen cezalara ilişkin bir soru üzerine, Karayolları Genel Müdürlüğünce yapılan düzenlenmeyle SMS ile uyarı sisteminin çalıştığını, ancak Avrasya Tüneli'nde SMS uyarısının iletilemediğini ve bunun da sıkıntılara sebep olduğunu kaydetti.

Arslan, "Vatandaşımızın 'kaçak' geçmiş demeyelim de HGS'sinde yeteri kadar bakiye yokken geçmesi ve bunu çok fazla tekrarlaması sonucunda, şimdi bildirimler yapılınca gördük ki çok ciddi rakamlara erişmiş durumda. Dolayısıyla bu SMS bildiriminin Avrasya Tüneli'ndeki sistemde de olmasıyla ilgili işlemler tamamlandı. 9 Haziran itibarıyla oradan geçen misafirlerimize, sürücülerimize artık SMS gidiyor." diye konuştu.

 

"Sürücülerimiz HGS bakiyelerini kontrol etsinler"

 

Sürücülere bakiyelerini internet üzerinden kontrol etmeleri gerektiğini belirterek, uyarıda bulunan Arslan, "Biz SMS göndermeye başladık, SMS onları uyarıyor ama SMS uyarsa dahi onlar yeterli bakiyeyi bulundurmazlarsa, yeterli bakiyeyi bulunduracak işlemi hemen yapmazlarsa, belli bir süre içinde bakiye tamamlandığında otomatik olarak zaten ceza kesilmeden işlem yapılıyor. Sürücülerimizden istirhamımız, bakiyelerini internet üzerinden kontrol etsinler, cezayla muhatap olmasınlar." ifadesini kullandı.

Bakan Arslan, kesilen cezalara ilişkin geriye dönük işlem yapılıp yapılmayacağına dair soruya karşılık da şu değerlendirmeleri yaptı:

"Sadece Avrasya Tüneli'nde değil, diğer köprülerimiz ve otoyollarımızda da yeterli bakiyesi olmayan veya bakiyesini vaktinde tamamlamayıp geçenlerin karşılaştığı cezalar var. Onlarla ilgili bakanlık olarak bizim yetkimiz yok, cezaların affedilebilmesi için kanuni düzenleme gerekiyor. Geçmişte cezaların affıyla ilgili, benzer kanuni düzenlemeler yapıldı. Bakanlık olarak bizim de yapabileceğimiz bunu hükümet seviyesinde tartışmak ve tekrar benzer bir çalışma yapılabilir mi bunu istişare etmek. Geriye dönük problemi çözmek adına böyle bir yolla ilgili istişare edeceğiz ama bizim istirhamımız sürücülerimizin bakiyelerini kontrol etmeleri, eksiklik varsa tamamlamaları. Bakanlar Kurulu'nda konuşup, karar haline getirmeden, kendimi Bakanlar Kurulu'nun yerine koyup 'böyle bir karar alacağız' demek doğru değil. Bütün ayrıntıları etüt edip, Bakanlar Kurulu'nda gündeme getirip, istişare edeceğiz, ona göre bir yol haritası belirleyeceğiz." 

Avrasya Tüneli'nden geçen bir sürücüye kesilen 16 bin liralık cezanın ayrıntılarını da inceleyeceğini vurgulayan Arslan, şunları söyledi:

"Eğer sürekli kaçak geçmemişse 16 bin liraya erişemez. Bir sefer bakiyeniz yoktu fark etmediniz, iki sefer yoktu, üç sefer yoktu...16 lira bir kere kaçak geçtiniz 10 kat ceza 160 lira, 10 kere geçtiniz, bin 600 lira, 100 kere geçerseniz 16 bin lira olur. 100 kere geçmek demek de 1 istikamette 3 ay boyunca, 2 istikamette 45 gün boyunca cezalı geçmek demek anlamına geliyor."

 

Bayramda yol çalışması yapılmayacak



15 Temmuz Şehitler Köprüsü'ndeki çalışmalar nedeniyle yaşanan trafik sıkışıklığının anımsatılması üzerine Arslan, bundan dolayı vatandaşların önlem almasına ilişkin uyarılar yaptıklarını bildirdi.

Vatandaşın alacağı tedbirin, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'ndeki çalışmalar nedeniyle başka güzergahları tercih etmeleri ve toplu taşıma araçlarını kullanmaları olduğunu anlatan Arslan, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün açıldığını ve 80 bin ila 100 bin araçlık trafiğin oraya kaydığını ancak 15 Temmuz Şehitler ile Fatih Sultan Mehmet köprülerinden bu miktarlarda eksilen trafik olmadığını kaydetti.

Bu durumun köprüler rahatlayınca daha fazla kişinin araçlarıyla trafiğe çıkmaya başlamasından kaynaklandığını dile getiren Arslan, "Yine Avrasya Tüneli'ni açtık, şimdi yaklaşık 60 bin araç geçiyor. Geçen haftalarda 45 bin civarındaydı. Bu araçların bir kısmı diğer yerlerden kayıyor bir kısmı insanlar araçlarıyla daha fazla çıkmaya başlıyorlar. 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'ndeki sıkışıklıktan kaynaklı yaklaşık 180 bin ila 200 bin araç geçerken, 50 bin civarında azalma oldu. Bu hemen diğer yollara kaymıyor, bir kısmında insanlar toplu taşımayı tercih ettiler. Amaç oydu." ifadelerini kullandı.

15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nün güçlendirilmesi ve taşıyıcı sistemlerin yenilenmesiyle ilgili çalışmalara değinen Arslan, 1991'den bugüne kadar asfalt yenilemesi, derzlerde sızdırmazlıklar ve çatlakların onarılmasına ilişkin çalışmaların 26 yıl sonra başlatıldığını ifade etti.

Söz konusu çalışmaların belli bir süresinin olduğuna işaret eden Arslan, şöyle konuştu:

"En az sıkıntıyı yaşatacağımız tarihi belirleyerek, 12 Haziran-31 Ağustos arası bu çalışmayı yapıyoruz. Bundan sonraki çalışmalarda artık 2,5 ay kapatmayacağız. 40 santimlik asfaltı kazıyoruz, 25 milimetrelik mastik asfalt yapacağız, onun üzerine ikinci bir 25 milimetrelik taş mastik asfalt yapacağız. Alttaki sızdırmazlık, çatlak onarımlarını tamamen bitirdikten sonra. Bundan sonraki asfalt onarım ihtiyacı hasıl olduğunda üsteki 25 milimetrelik taş mastik asfaltı kaldıracağız ve hemen yerine yeni asfaltı dökeceğiz. Bu da 24 saat sürecek. Dolayısıyla 6 şerit olduğunu düşünürseniz, her iki şeritte bir gün çalışırsak, biz 3 günde bütün bu çalışmayı bitirmiş olacağız. O zaman da en rahat zaman neyse o zaman yaparız çünkü 3 günlük rahat zamanı bulmak kolay, 2,5 aylık rahat zamanı bulma şansımız yok."

Arslan, insanların hayatını rahatlatmak ve çok daha konforlu seyahat etmelerini sağlamak adına çalışma yaptıklarını belirterek, verdikleri rahatsızlıktan dolayı özür diledi.



"Kanal İstanbul ile ilgili çalışmaları belli bir aşamaya getirdik"



Kanal İstanbul Projesi ile ilgili çıkacak malzemeyi değerlendirmek de dahil olmak üzere çalışmaları belli bir aşamaya getirdiklerini belirten Arslan, sözlerini şöyle sürdürdü:

"1,7 milyar metreküp hafriyat çıkacak, bunun bir kısmını Yeni Havalimanının yanındaki kömür ocaklarından kaynaklı bataklıkların doldurulup yeşillendirmede kullanacağız ama yine de çok ciddi bir malzeme kalıyor, o malzemeyi de değerlendireceğiz. Daha önce adalar yapacağız demiştik, onların işletmesi ve en verimli şekilde değerlendirilmesi de dahil ciddi bir çalışmadan bahsediyoruz. Çalışmalar bittiğinde Cumhurbaşkanımız, Başbakanımız ve hükümetteki arkadaşlarımızla da nihai istişare yaptıktan sonra açıklayıp yola koyulacağız."

Bakan Arslan, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünce (SHGM) Yer Hizmetleri Yönetmeliğinde yapılan değişikliğe ilişkin soruyu yanıtladı.

Havalimanına gelen yolcunun şehir merkezine dağılmasıyla ilgili geçmişten bu yana Havaş ve Büyükşehir Belediyelerinin çalıştığını, bunlara ilaveten 3'üncü bir metodun da geliştirildiğini söyleyen Arslan, "3'üncü bir metotta havayolu şirketinin kendisinin bir taşıma şirketiyle anlaşması. Havayolu şirketinin uçakla getirdiği yolcunun, anlaştığı taşıma şirketi marifetiyle başka yerlere taşınması." diye konuştu.

Arslan, bu konuda yeni bir düzenleme yaptıklarını anımsattı.

Eskisi gibi Havaş ve Büyükşehir Belediyelerinin taşıma yapabileceğini aktaran Arslan, şu bilgileri verdi:

"3'üncü taşıma türü de şu; havayolu işletmecisi yani Devlet Hava Meydanları İşletmesi veya HEAŞ tarafından yapılacak ihale sonucunda bir servis şirketiyle anlaşılacak. Bu şirket, bütün havayolu şirketlerinin yolcularını taşıyabilecek; yolcunun parasını kendisi vermesi şartıyla. Böylece de kavganın önüne geçmiş olacağız ancak geçmişten beri anlaşması olup taşıma yapanlar, yılsonuna kadar taşıma yapmaya devam edebilecek. Yılsonu itibarıyla da bu dediğimiz yöntemi uygulamış olacağız."

Sürücülere bayramda trafikte dikkatli olmaları ve kurallara uymaları uyarısında bulunan Arslan, acele edilmemesi, işaret ve işaretçilere dikkat edilmesi gerektiğini vurguladı.

Kaza kara noktalarını, riskli bölgeleri, sürücülerin çok hata yaptığı alanları belirleyip İçişleri Bakanlığı ile paylaştıklarını bildiren Arslan, bayram süresince çok zaruri olanlar dışında, ilave trafik oluşturmamak adına yol çalışması yapmayacaklarını sözlerine ekledi.