Avrasya’dan tarihi geçiş

Cumhurbaşkanı Erdoğan, 20 Aralık`ta hizmete sunulacak Avrasya Tüneli`ni kullandı. Erdoğan`a Başbakan Yıldırım ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan eşlik etti.
Tarih: 08/10/2016

Cumhurbaşkanı Erdoğan, kullandığı makam aracıyla Avrasya Tüneli'nden geçtikten sonra Harem'deki şantiyede brifing aldı.

Erdoğan, brifingin ardından yaptığı konuşmada, bugün Türkiye'nin tarihi projelerinden birinin daha son testini yaptıklarını belirterek, 20 Aralık'ta tünelin açılışının yapılacağını bildirdi.

Cumhurbaşkanı Erdoğan, 14 yılda ulaşım sektöründe tarihi adımların atıldığını vurgulayarak, "'Olmaz' denilenler hamdolsun oldu, 'yapılamaz' denilenler yapıldı. 'Bırakın canım bunlar palavra' diyenler, aldandı ve bunlar hayata hamdolsun geçirildi. Bizler doymadık, 'Çok çalışacağız, çok gayret edeceğiz ve milletimizin asırlardır beklentilerini inşallah gerçekleştirmek suretiyle hayata geçireceğiz.' dedik" diye konuştu.

Bugün itibarıyla Marmaray'ı kullanan kişi sayısını Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan'a sorduğunu ve 156 milyon yanıtını aldığını aktaran Erdoğan, "29 Ekim 2013'ten bugüne 156 milyon Marmaray'dan, Asya kıtasından Avrupa, Avrupa kıtasından Asya'ya geçmiş oldu. Tabii bunlar hayaldi, gerçek oldu. Şunu da biliyorduk, hayali olmayan bir şeyin gerçeği de olmazdı. Bunlar o inancın, o azmin içinde olanların gerçekleştireceği işlerdir. Bu gerçekleşti. Bu raylı sistemdi. Şimdi lastikli sisteme geçiyoruz. Lastikli sistem çift katlı. Az önce bizler, 'Şöyle bir test yapalım' dedik, Asya'dan Avrupa'ya, Avrupa'dan Asya'ya aracımızla gittik, döndük." dedi.

Erdoğan, Avrasya Tüneli'nin Türkiye-Kore iş birliğiyle yapıldığına değinerek, inşaat süresiyle işletme süresi bir arada olmak kaydıyla 30 yıl 6 ay, 20 Aralık'tan itibaren 26 yıl firmaların burayı işleteceğini ve yap-işlet-devret sistemiyle daha sonra devlete bırakılacağını anlattı. Erdoğan, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Bu anlayış, bu mantık aslında Türkiye Cumhuriyeti tarihinde devlet olarak, devletin işletilmesinde, devletin yürütülmesinde bir bütçe yapma anlayışının, bir çeşitliliğin nasıl olacağını, hazırdan mı yoksa yeni yeni bütçe tasarımlarıyla kaynak çeşitlendirmesiyle mi olacağını, işte bunları biz 14 yıl içerisinde ülkemizde gösterdik. Bu tabii bizim bütün yatırımlarımıza hız kazandırdı. Hele hele ulaşım altyapısında, üst yapısında, Sağ olsun uzun yıllar Ulaştırma Bakanım olarak çalışan Binali Yıldırım kardeşimle bunları başarılı bir şekilde yürüttük, sürdürdük. Şimdi de Başbakan olarak Sayın Yıldırım'la inşallah bunları yine başarılı bir şekilde sürdüreceğiz.

Yavuz Sultan Selim Köprüsü bizim bir medarı iftiharımız oldu. Dünyanın en geniş asma köprüsü olarak bu anılacak. Osmangazi Köprüsü aynı şekilde bizim iftihar vesilemiz, İstanbul-İzmir arasını hemen hemen yarı yarıya indiren bir yol haline geldi. Birinci etabını açtık, şu anda köprümüz çalışıyor. Yolların yapımı hızla devam ediyor. İznik'e kadar olan bölümünü zaten açılışta gerçekleştirmiştik. Bununla kalmadık. Şimdi Avrasya Tüneli bu işin bir adımı oluyor. Fakat bizim için önemli adımlar 2018'in başında havalimanın birinci etabını, 90 milyon yolcu kapasiteli kısmını açacağız. Tamamı bittiği zaman 150 milyon yolcu kapasiteli, hatta 200 milyona kadar çıkacak bir adım olacak. O da hızla devam ediyor şu anda. İnşaat yaklaşık, kaba inşaat olarak yüzde 40'a doğru ulaştı."

"Akaryakıt teminindeki sıkıntımızı büyük ölçüde aşmış olacağız"

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Karadeniz'i Marmara'ya bağlayacak Kanal İstanbul Projesi'nin yakın bir zaman içinde ihalesinin yapılacağını bildirerek, şunları söyledi:

"Bütün bunlarla beraber, bir diğer adım olarak inşallah bu projenin (Avrasya Tüneli) bedeli, -tabii önem arz ediyor- o da 1 milyar 250 milyon dolar. Tabii burada artık her şey hız kazandığı için bizi ayrıca mutlu ediyor ve bütün bu tüneller birbirine bağlanıyor, bir taraftan Yenikapı'ya ulaşmamız, Yenikapı'ya Taksim'den gelenlerin metro sistemiyle, oradan Anadolu yakasına geçerken yine aynı sistemle buluşmaları, bütün bunlar artık Türkiye'de bizi nereden nereye götürüyor, bu anlamda çok çok önemli. Artık ağır vasıtalar hepsi malum, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden geçiyor dolayısıyla Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün böyle bir yük alma durumu kalmadı, geçti o iş ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nden zaten böyle bir yük kalmadı, yok ve şimdi burasının da 20 Aralık itibarıyla hayata geçmesiyle bir defa 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nün otomobil yükü de ne yapacak, ciddi manada azalacaktır. Bunun bize kazandıracağı başka şeyler de var. En önemlisi yıllık buradaki yakıt tasarrufu çok çok önemli ve bu yakıt tasarrufu mesafenin bu denli kısalması sebebiyle yılda 160 milyon liralık yakıt tasarrufunu sağlayacağız. Bu çok önemli... Bununla birlikte de bizim akaryakıt teminindeki sıkıntımızı büyük ölçüde aşmış olacağız. Zaman tasarrufu sağlayacak bize. Zaman tasarrufuyla, 'vakit nakittir' olayı burada bir araya gelmiş oluyor, bunu da bu şekilde gerçekleştirmiş oluyoruz."

Tünel için her türlü güvenlik önleminin düşünüldüğünü ve uygulandığını vurgulayan Erdoğan, "100 yıllık bu projeyle artık 'Havalar sisliymiş', 'Deniz dalgalıymış' filan, böyle endişeleri taşıma durumumuz olmayacak, ister Marmaray'ı kullan raylı sistemle ister Avrasya Tüneli'yle aracınla burayı kullan..." dedi.

"Yenikapı ruhunu zedelemeye çalışanlara en güzel cevabı millet veriyor"

Cumhurbaşkanı Erdoğan, tünelin çıkışında trafik sıkışıklığı olmaması için de hassasiyetle çalışıldığını aktararak, "Her şeye rağmen yatırımlarımızı sürdürdüğümüz ve 2023 vizyonumuzla birlikte de hedefe emin adımlarla yürüdüğümüz modern Türkiye'nin geleceğinde sizleri el ele, omuz omuza, özellikle 15 Temmuz akşamı bize o alçaklığı, o vahşeti yaşatanlara gereken cevabı gerektiği yerde veren bütün milletime, ekranları başında bizi izleyen milletime inanarak söylüyorum. Burada bir şeyi daha söylüyorum. Yenikapı ruhunu zedelemeye çalışanlara da ben inanıyorum ki, millet olarak, milletçe en güzel cevabı, her yerde veriyorsunuz, vermeye devam edeceksiniz. Buna da inanıyorum. Şimdi de diyorum ki, 20 Aralık'ta inşallah açılışı yaparken (Avrasya Tüneli) sizlerle bir arada olacağız." ifadelerini kullandı. 

Cumhurbaşkanı Erdoğan, Başbakan Yıldırım'a, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan'a, yüklenici firmaların yöneticilerine, mimar, mühendis, işçilere teşekkürlerini sundu.

 

Başbakan Yıldırım

Başbakan Yıldırım ise , "Dünya şehri İstanbul"a büyük bir projeyi daha kazandırmanın arifesinde olduklarını ifade ederek, Avrasya Tüneli'nin dünyada bugüne kadar yapılmış en derin denizaltı geçişi olduğunu söyledi.

Tünelin kısa sürede Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın uğurlu elleriyle açılacağını ve hizmete alınacağını dile getiren Yıldırım, "Sayın Cumhurbaşkanım. Bu proje beni çok heyecanlandırıyor. Başbakanlığınız döneminde İstanbul'un ulaşım sorunlarını çözmek, dünya şehri İstanbul'a büyük projeler kazandırmak üzere verdiğiniz talimatlar birer birer yerine geliyor." diye konuştu.

Yıldırım, önce asırlık Marmaray'ın hizmete girdiğini, 29 Ekim 2013'ten beri Marmaray'ı 150 milyonu aşkın kişinin kullandığını aktardı. 
"150 milyon İstanbullu 2013'ten beri trafik derdi çekmeden 2 dakikada bir kıtadan başka bir kıtaya geçmenin rahatını, konforunu yaşıyor." diyen Yıldırım, sonrasında da İstanbul ve Ankara'yı birleştiren hızlı tren projesine hükümetleri döneminde başladıklarını ve hizmete aldıklarını anlattı.

"Boğaza üçüncü inciyi taktık"

Yıldırım, bununla da yetinmeyip boğaza üçüncü inciyi, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü taktıklarını belirterek, şöyle devam etti:

"Dünyanın en geniş asma köprüsünü de yine geçtiğimiz günlerde sizin huzurlarınızda hizmete aldık. Böylece İstanbul şehir içindeki kamyon, tır, otobüs gibi ağır araçların Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü kullanmasının önünü açtık. Şehir içi trafiğine önemli ölçüde rahatlatma sağladık. Yedi tepeli İstanbul'a bu eserler yetmez. Yedi tepeli İstanbul'a tam 7 eserimiz var. Bunların devamında Osmangazi Köprüsü'yle İstanbul'u Bursa'ya, Balıkesir'e, Manisa'ya, İzmir'e, Yalova'ya bağladık ve birinci bölümünü hizmete aldık. Diğer çok önemli proje de şu anda yapımı devam eden yeni havalimanı projemizdir. Yeni havalimanı projemizin inşallah 2018'in Şubat ayında birinci bölümünü hizmete almış olacağız. Böylece 90 milyon yolcu kapasiteli ilk bölümüyle bile dünyanın en büyük havalimanı dünya şehri İstanbul'da hizmete girmiş olacak. Bununla da yetinmiyoruz Sayın Cumhurbaşkanım. Yine Türkiye'ye yakışan, sizin talimatlarınızla yapımı öngörülen Kanal İstanbul Projesi de etap etap gerçekleşme yolunda ilerliyor."

Başbakan Binali Yıldırım, insanların huzuru, mutluluğu ve beklentilerini karşılayacak çok güzel projelere 14 yılda, AK Parti hükümetlerinde hem başladıklarını hem de bitirdiklerini vurguladı.

Yıldırım, "Onlarca sene, asırlarca sene milletimizin hayali olan projeleri gerçekleştirmek Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde hükümetlerimize nasip oldu. Mevla’ma ne kadar şükretsem azdır. Böylece büyük projelerin yapımında yer alma şansını bulduğumuz için Rabbime şükrediyorum. Avrasya Tüneli gün sayıyor. İstanbul'umuza, milletimize hayırlı uğurlu olsun." Diyerek sözlerini bitirdi.

 

UDHB Bakanı Arslan

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Avrasya Tüneli'nin zaman ve yakıt tasarrufu ile sera gazı salınımını azaltacağını belirterek, "En az bunlar kadar önemli olan tarihi yarımada üzerindeki olumsuz etkiyi azaltmış olmaktır." dedi.

Bakan Arslan, Göztepe ile Kazlıçeşme arasında boğazın altında lastikli araç geçişine olanak sağlayan ve 20 Aralık'ta açılışı yapılacak Avrasya Tüneli'nin Harem girişinde gazetecilere açıklamalarda bulundu.

Bir mühendis olarak bu proje ile büyük mutluluk yaşadığını belirten Arslan, "Geçmişte başka ülkelerin yaptığı büyük projeleri konuşurken gıptayla izliyorduk. Ama artık Türkiye'de dünyanın gıptayla konuştuğu projeleri konuşur hale geldik. Bunların bir tanesi de girişinde bulunduğumuz Avrasya Tüneli." diye konuştu.

Denizin 106 metre altından geçmesi dolayısıyla dünyada bir ilk olan tünelin bu anlamda rekor kırdığını kaydeden Arslan, şu bilgileri verdi:

"Gerek 13.7 metre çapındaki TBM makinesiyle yine günde ortalama 8-10 metre hızla açılmış bir tünel anlamında bir rekor oluşturuyor. Daha büyük TBM makineleri var dünyada ancak, bu hızla hem yapılmış hem bitmiş hiç bir tünel yok. Bu anlamda da ilk proje. Elbette ki Asya'yı, Avrupa'ya denizin altından kesintisiz şekilde bağlayan 5,4 kilometrelik tüneli Göztepe'den Kazlıçeşme'ye düşünürseniz, toplam yaklaşık 15 kilometrelik bağlantı yollarıyla birlikte önemli bir proje.

Ancak proje, sadece iki kıtayı denizin altından bağlamakla kalmıyor. Bence tarihi yarımada ki bizim için çok önemli. Tarihi yarımadadaki trafik hareketini kısa sürede denizin altından karşıya geçirmek, tarihi doku üzerindeki olumsuz etkileri azaltmak adına çok önemli. Her şeyden önemlisi zaman tasarrufu, yakıt tasarrufu diyebilirsiniz, karbondioksit salınımı anlamında daha az sera gazı salınımı diyebilirsiniz ama en az bunlar kadar önemli olan tarihi yarımada üzerindeki olumsuz etkiyi azaltmış olmaktır." 

Arslan, Avrasya Tüneli'nin, Türkiye'nin son yıllarda başardığı yap-işlet-devret projeleri anlamında çok güzel bir örnek olduğunu belirtti.

Tünelin, kamu kaynağı kullanmadan tamamen özel sektör dinamikleri devreye sokularak yapıldığına işaret eden Arslan, şu değerlendirmelerde bulundu: 

"Düşünce aşamasında herkes 'Yok canım böyle bir proje gerçekleşemez.' diyordu. Ama Sayın Başbakanımız, Sayın Cumhurbaşkanımız 'Yapın' diyorlardı. Biz de onların izinden giderek, çalışma arkadaşlarımızla 'Evet yapacağız' dedik ve bugün yapıldığını görmek de en büyük mutluluk olsa gerek. Bu mutluluğun sahipleri elbette ki karar vericiler, ama çalışma arkadaşlarımız, yüklenicilerimiz, onlardaki mühendisler, işçiler, teknisyenlere bu vesileyle teşekkür ederim."

"Çift yönlü ücretli olacak"

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan, bir soru üzerine, tüneli 20 Aralık'ta hizmete açmayı planladıklarını bildirdi.

Tünelin, yap-işlet-devret modelli proje olması nedeniyle çift yönlü ücretli olacağını belirten Arslan, şunları kaydetti:

"Sözleşmemiz gereği 4 dolar artı KDV olacak. Ancak doların yıllık eskalasyonu söz konusu ki, 20 Aralık'ta hesaplamalarını yapacağız. Ücreti, KDV'yi de katarak, her yıl 1 Şubat'taki dolar kuruna göre belirleyeceğiz. Ona göre de insanlarımız Türk Lirası ödeyerek, ama nakit para değil, HGS, OGS sistemleri de burada entegre olarak çalışacak. Ücret dolar kuruna endeksli olarak yılda bir revize edilecek."

Tüneldeki hız sınırının saatte 70 kilometre olacağını anlatan Arslan, "Beklediğimiz 120-130 bin aracın geçmesi ki, bütün çalışmalarımız bunu gösteriyor. Bu kadar aracın rahatlıkla geçebileceği şekilde planlama yapıyoruz. İki gidiş, iki geliş olması hasebiyle de gişelerdeki ücret alımı veya HGS, OGS geçişi, bu iki şeritle entegre olacak şekilde olacağından sıkışıklık olmadan belli bir akışla sağlamış olacağız." diye konuştu. 

"Tarihi doku herkes için önemli"

Avrasya Tüneli'nin tarihi yarımadaya zarar vereceği yönündeki iddiaların dile getirilmesi üzerine Arslan, "Tarihi yarımadanın üzerindeki yükü aldığımız bir vaka ve kesin. Geçiş olarak zaten denizin doldurulduğu yerde, Yenikapı'dan yüzeye çıkıyoruz, tarihi yarımadaya erişmiyor bu anlamda." dedi. 

Kullanılan TBM yöntemi ve farklı metotlarla herhangi bir çökme ve tahribata fırsat vermediklerini aktaran Arslan, şunları aktardı:

"Ola ki böyle bir şey olursa, biz zaten aksi basınçlı yöntemle çalıştık. Dolayısıyla tedbirlerimizi peşin peşin aldığımız için, dünyada gerçekten en modern, en üst teknolojiyle çalışan bir TBM kullanıldığı için böyle bir şey söz konusu değil. İnsanlarımız akıllarına getiriyorlarsa bile bilsinler ki, her türlü tedbir alınarak çalışıldı. Öyle bir şey söz konusu değil, olamaz da. Çünkü tarihi yarımada, tarihi doku herkes için önemli sadece bazı kesimler için değil, bütün insanlık için, Türkiye için, Türk insanı için daha da önemlisi bu değerli mirasımızı çocuklarımıza ve torunlarımıza taşımak adına geleceğimiz için de önemli. Dolayısıyla orada herhangi bir taviz vermemiz söz konusu değildi, vermedik. Bunu özellikle vurgulamak isterim."

Bakan Arslan, tünelde alınan güvenlik önlemlerine değinerek, tünelde her 600 metrede bir herhangi bir aracın arızalanması, yakıtının bitmesi durumunda durabileceği cepler olduğunu söyledi.

Tünelin içinin elektronik sistemlerle sürekli takip edileceğini, bir aksilik durumunda sinyal verileceğini ve tünelin orta yerinde ve uçlarında buna müdahale edebilecek ekiplerin olacağını aktaran Arslan, bunun dışında da her 200 metrede yolcuların gerektiğinde bir alt tünele geçebileceği geçişler bulunacağını kaydetti. Arslan, "O geçişler aynı zamanda belli bir süre insanların emniyetle kalabileceği yaşam alanları halinde. Dolayısıyla alt kat, üst kat herhangi birinde problem olduğunda diğerine de aktarma olabilecek." diye konuştu.

Ahmet Arslan, tünelde hava temizliğinin de büyük önem taşıdığını dile getirerek, uluslararası kuralların öngördüğünün üzerinde havalandırma sistemi yapıldığını aktardı.

Işıklandırmaya da ayrıca önem verdiklerini dile getiren Arslan, konuşmasını şöyle sürdürdü:

"Sayın Cumhurbaşkanımıza da arz ederken özellikle vurguladık, led ışıklandırma sistemi olacak ki, insanlar gün ışığında yol alıyormuş psikolojisinde olsunlar. İkincisi, tünellerin giriş ve çıkışlarında ışıklandırmada kademeli bir geçiş olacak ki, insanlar aydınlık havadan tünele girdiklerinde birdenbire gözleri kamaşmasın, bir karanlığa gidiyor psikolojisi oluşmasın. Tersi tünelden yüzeye çıkarken de karanlıktan birdenbire çok güçlü bir ışığa çıkıyor psikolojisi oluşmasın diye ışıkta da bir geçiş sistemi olacak. Dolayısıyla insanlar adeta dışarıda araç kullanıyormuş psikolojisiyle araçlarını kullanacaklar. Bu da önemli bir tarafıydı, bunu da özellikle önemsedik."

Bakan Arslan, bir soru üzerine, tünelin en az yerde zeminin 26, en fazla yerinde de 55 metre altında olacağını dile getirdi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, konuşmasının ardından tünelin en derin noktası olan 106,4 metreye inerek hatıra fotoğrafı çektirdi.